Landscape

Valideren van het autokosten abonnement Rijgemak

Challenge

Valideren van het concept

Unigarant/ANWB stond voor een cruciale vraag: is het concept van het ANWB Autokosten Abonnement levensvatbaar? Dit nieuwe service-idee moest getoetst worden op de marktbehoefte: herkennen consumenten het probleem dat het abonnement adresseert, begrijpen ze het concept, en zijn ze bereid om hiervoor te betalen? De kern van de uitdaging was het valideren van de aantrekkelijkheid en de financiële haalbaarheid van het ANWB Autokosten Abonnement.



 

Proces
Solution

Opzetten van een fake merk

Om deze vraag te beantwoorden, kozen we niet voor de traditionele route van interviews of onderzoeken, maar voor een directe, praktische aanpak: Rapid Prototyping met een levensecht product. We creëerden een fictief merk, 'Rijgemak', compleet met een professioneel ogende website waarop het concept werd uitgelegd en bezoekers direct een offerte konden aanvragen. Deze methode stelde ons in staat om snel en effectief te testen of er een 'Problem-Solution Fit' en een 'Product-Market Fit' was voor het voorgestelde abonnement.

Branding
Resultaat

Meten en valideren van de adoptie

Ons proces begon met het vertalen van het idee naar een value-proposition, waarna we dit omvormden tot een merkverhaal voor 'Rijgemak'. Met dit verhaal als fundament ontwikkelden we een landingspagina/MVP (Minimum Viable Product) om het concept in de praktijk te brengen. We stelden duidelijke doelstellingen vast om het succes van het project te kunnen meten en formuleerden een reeks hypotheses die antwoord moesten geven op cruciale vragen over de service, doelgroep, momentum, en relevante autotypes. Deze hypotheses werden getest via gecontroleerde experimenten op de website, ondersteund door gerichte campagnes via Google Ads en Meta Ads. Dankzij deze aanpak konden we met een beperkt budget en middelen waardevolle inzichten verzamelen en het productconcept grondig valideren.

Website
Meer weten?
Lotte

Lotte van Beek

Business developer