Unigarant | Hero | Gravity

Unigarant

Productvalidatie door online lancering van fictief merk

About

Nieuw service-idee testen

Hoe kom je erachter of een idee werkt? Door te testen bij de doelgroep of het aanslaat. Voor Unigarant (ANWB) testten we een nieuw service-idee door een fictief merk te lanceren. Zo valideerden we het ANWB Autokosten Abonnement: aantrekkelijk voor de doelgroep én financieel haalbaar.

Unigarant | Case | Gravity

Challenge

Aansluiten bij marktbehoefte

Het ANWB Autokosten Abonnement is een nieuw service-idee van Unigarant. Maar is dit concept levensvatbaar en sluit het aan bij de marktbehoefte? Het is tenslotte belangrijk dat het idee aanslaat bij de consument, voor wie het product bedoeld is. Ontdekken of het inderdaad een probleem oplost én of de consument bereid is hiervoor te betalen. 

Het doel is duidelijk: de financiële haalbaarheid en de aantrekkelijkheid van het ANWB Autokosten Abonnement valideren.

 

Unigarant flow

Solution

Snel en effectief valideren

Met Rapid Prototyping creëerden we een levensecht product om snel en effectief te testen of het ANWB Autokosten Abonnement aanslaat bij de doelgroep. 

We vertaalden het idee naar een Value Proposition, dat we vertaalden naar een merkverhaal. Het fictieve merk ‘Rijgemak’ ontstond. Met het merkverhaal als fundament ontwikkelden we een MVP: een Minimal Viable Product in de vorm van een professionele website om het concept in de praktijk te brengen. 

Op de website (niet groter dan een landingspagina) is het concept uitgelegd en konden bezoekers meteen een offerte aanvragen. De klik op die knop is van belang: daarmee geeft een consument aan dat hij het snapt én er behoefte aan heeft. Oftewel: we komen erachter of Rijgemak een Product-Market-Fit en een Problem-Solution-Fit heeft.

Rijgemak | Gravity

Via Meta Ads (Facebook en Instagram) en Google Ads  hebben we advertentiecampagnes ingezet om bezoekers naar de website van Rijgemak te krijgen. In die advertenties zetten we in op de mogelijke Problem Solution. 

Voorafgaand aan de campagnes hebben we duidelijke doelstellingen geformuleerd, inclusief een aantal hypotheses. Om het succes van Rijgemak te meten, moesten we antwoord krijgen op cruciale vragen over de service, de doelgroep, het momentum en relevante autotypes. Gecontroleerde experimenten op de website gaven antwoord op de hypotheses.

 

Results

Gevalideerd service-idee

Een idee in de praktijk toetsen geeft waardevolle informatie. Door Rijgemak als product validatie-middel in de markt te zetten, hebben we met een beperkt budget en minimale middelen waardevolle inzichten verzameld. Daarmee is het ANWB Autokosten Abonnement een grondig gevalideerd service-idee. 

Unigarant is in een voorstadium van het daadwerkelijk in de markt zetten van deze nieuwe service.

 

Meer weten?
Lotte

Lotte van Beek

Business developer