Klant
DHL
Deliverables
DHL Express app

Veraangenamen van de werkdag van DHL-bezorgers

01 Challenge

Oplossing om efficiënter te werken

Het kostte DHL-bezorgers te veel tijd om efficiënte routes te rijden. Daarbij hadden de meeste chauffeurs geen navigatie aan boord, want het invoeren van adressen kostte veel tijd. Daarom reden de chauffeurs op ervaring de best mogelijke route. Men had geen grip op het aantal pakketten dat kon worden bezorgd en had bovendien moeite met het inwerken van nieuwe mensen. Dat kon efficiënter. Er was een oplossing nodig die ze, bij succes, wereldwijd konden gaan inzetten.

02 Solution

De meest efficiënte en optimale route

We ontwikkelden een systeem met een uniek algoritme. Die voortdurend de meest efficiënte en optimale route berekent op basis van de pakketten die achterin de auto liggen en actuele drukte op de wegen. Het ontwerp van de DHL Express app moest dan ook heel praktisch zijn. Dus zonder grote afbeeldingen, moeilijk leesbare lettertypes of ingewikkelde handelingen. Efficiëntie stond voorop. Er zijn duizenden mogelijke routes, tienduizenden wegen en honderden chauffeurs. Dat betekent miljoenen bytes aan data die constant via een server geüpdatet moeten worden en dat mag geen uren tijd kosten. Het kost de app slechts een paar milliseconde.

DHL
03 Results

45 minuten per dag minder rompslomp

De eerste tests leverden een besparing op van 45 minuten per chauffeur, per dag. Elke chauffeur weet exact wanneer hij klaar is met zijn route en dus hoe laat hij thuis is. De planner weet dankzij GPS ook bij wie hij het beste een ophaalverzoek kan inplannen. Het systeem weet precies wie er in de buurt van het afhaaladres is en of de chauffeur voldoende tijd heeft. Hij ontvangt dan een melding op zijn telefoon die hij kan bevestigen of afwijzen en de route wordt automatisch aangepast. Veel efficiënter kan het niet.

Volgende SURFnet

Realtime inzicht en controle over internetverbindingen

Bekijk case